Monday 24 October 2011

cerita kampungku

bagi mengelakkan saya lupa daratan 1 day nanti (tapi takkan kot), jadi kat sini saya hendak cerita serba sedikit la pasal kampung halaman saya ni..kampung saya tidak lah best mana pun tapi ada something special memory tau..kejadian tu baru je berlaku tahun ini juga la..paling bersejarah sebab melibatkan perdana menteri kita tuu..Dato' Seri Mohd Najib Abdul Razak)..apa cerita ek???...emmm macam ni ceritanya,..haa..first, ni peta kampung saya..tengok la dulu..



nun di hujung malaysia kottt....

agak di penghujung juga la kan..nampak tak apa nama kampung saya tu??..FELDA TUNGGAL..pernah dengar?..mostly tak kot...sebenarnya saya ni anak jati peneroka felda since 1991..jadi, saya ni kira generasi kedua la..kalau sebut je 'felda', kebanyakan orang mesti terbayangkan kehidupan seperti di hutan yang dikelilingi pokok kelapa sawit dan membosankan kan...emmm, bagi saya tak la sampai ke tahap itu pun..actually, ladang kelapa sawit tu terletak berasingan dengan perumahan peberoka...so, kebun2,rumah2..hehe..kedudukan rumah pula,fuhh..the best place laa..tersusun..tapi sayangla, saya tak ada gambar yang menunjukkan kawasan perumahan saya ni nampak tersusun..tak apa, kalau ada nanti saya masukkan ek..tengok dulu gambar lain di bawah ni..


                                             ni la pintu gerbang ke kawasan perumahan di sini




meh saya cerita sikit background kampung saya ni..


Felda Tunggal adalah salah sebuah rancangan Felda yang telah dibuka pada tahun 1976. Dengan keluasan 2200 hektar kawasan ladang dan 207.50 hektar kawasan perumahan. Peneroka mula ditempatkan bermula tahun 1980 sehingga 1987 dengan 530 orang keluarga peneroka.Felda Tunggal telah mendapat hak milik sejak tahun 1999 untuk 421 peneroka di peringkat 01 baki 118 peneroka Pkt 02  dijangka  mendapat hak milik pada tahun 2012.                 

   Felda Tunggal mendapat nama dari salah sebuah bukit yang tertinggi di kawasan ini yang terletak di kawasan kebun kelapa sawit bukit yang bernama Bukit Tunggal, oleh yang demikian Felda telah menamakan Rancangan ini dengan nama Felda Tunggal iaitu bersempena dengan nama bukit tersebut.

wlupun kat sni pnempatan felda, tp ade jgak beberapa kmudahan yg boleh digunapakai..xmau cter pnjg2,tgok je la gmbar2 kat bwh ni ek..

                                              ni pondok rela..ala2 tmpt kwlan rukun tetangga la.. 


                                                    pling pnting ni..kalau x, xbrgerak la aku.. 


                                 kompleks sukan..bgus tmpat ni!..mngelakkan ank2 muda mlepak xtntu arah.. 
tabika kemas felda tunggal


tempat untuk ber meeting...
                                                  sekolah menengah kebangsaan adela..

hmmm..apa yang special sangat ni ek?..haa,,,untuk pengetahuan kalian, kampung saya ni telah dinobatkan sebagai JUARA ANUGERAH KECERIAAN KAMPUNG FELDA (AKKF 2011)..ha, punyala besar saya nak highlight kan di situ nak menunjukkan bertapa bangganya saya..hehe,,nak bukti?..tengokla gambar2 ni ha..



                                                               mnyerlah gituuu 


 menang 1 JUTA..hebat bukan? 



                                   bunga orkid tema bg setiap rumah..so, setiap rumah ada bunga orkid laa 


  ha..tu Dato' Seri Mohd Najib Abdul Razak..btol x aku ckp td?..hehe..beliau la yg mnyampaikan hadiah kpd pngurus kami 


                                                           boleh tahan kn rumah ni 





kalian semua dialu2kan datang ke kampung saya ni untuk merasakan sendiri suasana disini..tak mau, tak mengapa..




No comments:

Post a Comment